دانشمندان هشدار می دهند که بحران آب و هوا می تواند باعث ایجاد سونامی غول پیکر از قطب جنوب شود

[ad_1]

26 مه (ایندیپندنت) – بر اساس یک مطالعه جدید، لغزش های غول پیکر زیر آب در قطب جنوب به دلیل بحران آب و هوایی ممکن است منجر به امواج سونامی با پتانسیل ایجاد “تلفات قابل توجهی از زندگی دور از منشا خود” شود.

زمین لغزش های زیر آب خطرات جهانی هستند که می توانند حجم زیادی از رسوبات را جابجا کرده و سونامی های مرگبار ایجاد کنند.

برای مقالات مشابه به کانال تلگرام ما بپیوندید تا از آخرین به روز رسانی ها مطلع شوید. – اینجا کلیک کنید

به عنوان مثال، رانش زمین زیردریایی در نزدیکی پاپوآ گینه نو در سال 1998 باعث ایجاد امواج سونامی شد که باعث مرگ 2200 نفر شد.

محققان، از جمله دانشگاه پلیموث در ایالات متحده، کشف کردند که بین 3 تا 15 میلیون سال پیش، در یک دوره گذشته گرمای جهانی، لایه‌های رسوبی سست در قطب جنوب لغزیدند و باعث ایجاد سونامی عظیمی شدند که سواحل نیوزلند در جنوب شرقی را ویران کرد. آسیا و آمریکای جنوبی.

در مطالعه جدید که اخیراً در مجله Nature Communications منتشر شده است، دانشمندان لایه های گسترده ای از رسوبات ضعیف، فسیل شده و غنی از بیولوژیکی را در صدها متر زیر بستر دریا پیدا کردند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که این لایه‌ها در زمانی شکل گرفته‌اند که دمای قطب جنوب تا 3 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از امروز بود.

در بحبوحه تغییرات سریع آب و هوایی که توسط انسان هدایت می شود، که منجر به افزایش سطح دریاها و کوچک شدن صفحات یخ می شود، دانشمندان هشدار دادند که رانش زمین های زیر آب در قطب جنوب ممکن است بار دیگر امواج سونامی ایجاد کند که در سراسر اقیانوس جنوبی امتداد می یابد.

آملیا شونل، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه ای گفت: رانش زمین های بزرگ در امتداد حاشیه قطب جنوب پتانسیل ایجاد سونامی را دارند که ممکن است منجر به تلفات قابل توجهی از منشأ آنها شود.

رانش زمین برای اولین بار در سال 2017 در شرق دریای راس توسط یک تیم بین المللی از دانشمندان در طی اکسپدیشن ایتالیایی ODYSSEA کشف شد.

هنگامی که محققان در سال 2018 دوباره از این منطقه بازدید کردند، هسته‌های رسوبی را جمع‌آوری کردند که صدها متر زیر بستر دریا امتداد داشت.

دانشمندان دریافتند که رسوبات کشف شده در زیر مناطقی از زمین لغزش های زیر آب تشکیل شده است.

تجزیه و تحلیل این لایه‌ها فسیل‌های میکروسکوپی را نشان داد که تصویری از آب و هوای منطقه در میلیون‌ها سال پیش و چگونگی ایجاد لایه‌های ضعیف در اعماق دریای راس – خلیجی در قطب جنوب که گفته می‌شود بزرگ‌ترین خلیج جهان است را نشان می‌دهد. منطقه حفاظت شده دریایی

طبق گفته دانشمندان، لایه‌های ضعیف رسوبی، این منطقه را مستعد شکست در مواجهه با زلزله می‌کند و منجر به سونامی‌های غول‌پیکری می‌شود که از منطقه بیرون می‌آیند.

لغزش های زیردریایی یک خطر بزرگ زمینی با پتانسیل ایجاد سونامی است که می تواند منجر به تلفات جانی زیادی شود. جنی گیلز، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: رانش زمین همچنین می‌تواند زیرساخت‌ها از جمله کابل‌های زیردریایی را از بین ببرد، به این معنی که چنین رویدادهایی در آینده طیف وسیعی از اثرات اقتصادی و اجتماعی را ایجاد خواهند کرد.

دکتر گیلز گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که چگونه باید فوراً درک خود را از چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی جهانی بر ثبات این مناطق و پتانسیل سونامی‌های آینده افزایش دهیم.»

مشترک ما شوید تلگرام کانال برای آخرین به روز رسانی از سرتاسر دنیا



[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید