مشاوران جو بایدن می‌گویند او نمی‌خواهد متحدان اقیانوس آرام را به «درگیری سراسیمه» بین آمریکا و چین بکشاند.

[ad_1]

دنیل هرست / گاردین

واشنگتن، 26 مه: مشاوران ارشد جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده اذعان کرده اند که کشورهای حوزه هند و اقیانوس آرام نمی خواهند «درگیری سر در گم» بین ایالات متحده و چین زیر پا گذاشته شوند.

مقامات ارشد شورای امنیت ملی کاخ سفید (NSC) در یک وبینار با مخاطبان استرالیایی در روز جمعه گفتند که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد به متحدان و دیگر شرکای نزدیک خود «فضای تنفس» بدهد تا تعامل سازنده‌ای با چین داشته باشند.

ادگارد کاگان، مدیر ارشد شورای امنیت ملی در شرق آسیا و اقیانوسیه، گفت که بایدن به نگرانی های منطقه گوش داده است.

کاگان گفت: «من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور روی این واقعیت متمرکز است که ما نمی‌توانیم روابط خود را با متحدان و شرکای خود تقویت کنیم، اگر فقط سعی کنیم دیدگاه‌های خود را در گلوی آن‌ها گیر کنیم.» “این کسی نیست.”

پس از بیان نگرانی های شدید رهبران در مورد اقدامات چین در منطقه، پکن کشورهای G7 را به همکاری برای “لکه گیری و حمله” در اجلاس آخر هفته گذشته در هیروشیما، ژاپن متهم کرده است.

اما پس از شرکت در نشست، بایدن به خبرنگاران گفت که انتظار بهبود در روابط آمریکا و چین را داشته باشند و افزود: «از نظر گفتگو با آنها، فکر می‌کنم به زودی شاهد آب شدن آن خواهید بود.»

دولت استرالیا همچنین به دنبال «تثبیت» روابط خود با چین است و نخست‌وزیر آنتونی آلبانیز پیشنهاد می‌کند در صورت برداشته شدن محدودیت‌ها بر صادرات استرالیا، در اواخر امسال به پکن سفر کند.

کاگان روز جمعه گفت که بایدن “از مدت ها قبل کاملاً واضح بود که خواهان درگیری” با چین نیست، حتی اگر “رقابت بسیار جدی” بین دو کشور وجود داشته باشد.

کاگان در وبیناری که توسط US Studies برگزار شد گفت: “ما هر دو دارای منافع قوی و منافع مهم هستیم، اما این بدان معنا نیست که نمی توانیم راه هایی را پیدا کنیم که حداقل بتوانیم با هم بنشینیم، تا جایی که ممکن است با هم کار کنیم.” مرکز در دانشگاه سیدنی

میرا رپ هوپر، مدیر استراتژی هند و اقیانوس آرام در شورای امنیت ملی، اذعان داشت که لحن اظهارات اخیر بایدن مبنی بر گفتگوهای سازنده با چین نیز “ابزار مهم مدیریت اتحاد” بود.

او اذعان کرد که متحدان و شرکا، در منطقه و در سراسر جهان، “نمی خواهند احساس کنند که مجبور به انتخاب بین دو قدرت بزرگ رقیب هستند”.

رپ-هوپر گفت: «آنها نمی خواهند احساس کنند که توسط یک درگیری سرگردان زیر پا گذاشته می شوند.

او تصمیم گرفت این موضوع را به بقیه جهان نیز اعلام کند، زیرا برای بسیاری از متحدان و شرکای این کشور که فضای تنفسی در آن وجود دارد، می‌توانند در صورت نیاز یا تمایل با چین با شرایط سازنده تعامل کنند. واقعا مهم است.»

بایدن سفر خود به منطقه را کوتاه کرد و سفرهای برنامه ریزی شده به پاپوآ گینه نو و استرالیا را به تعویق انداخت تا بتواند بر مذاکرات پرمخاطره با جمهوریخواهان کنگره بر سر سقف بدهی تمرکز کند.

این امر باعث لغو نشست برنامه ریزی شده چهارگانه در خانه اپرای سیدنی در روز چهارشنبه شد، اگرچه رهبران ایالات متحده، ژاپن، استرالیا و هند هنوز در هیروشیما ملاقات کردند.

کورت کمپبل، هماهنگ کننده امور هند و اقیانوسیه در شورای امنیت ملی، در همان وبینار گفت که بایدن همچنان به ژاپن سفر می کند زیرا به تعویق انداختن کل سفر “فاجعه بار” خواهد بود.

کمپبل اذعان داشت که «نگرانی‌ها و نگرانی‌های آشکاری» در منطقه هند و اقیانوس آرام وجود دارد که آیا این منطقه می‌تواند «روی ایالات متحده» به عنوان «نیروی قابل پیش‌بینی ثابت» حساب کند.

او گفت که بایدن «عمیق‌ترین تأسف» خود را به آلبانی‌ها ابراز کرده است و این زوج همچنان به امضای «توافقنامه‌ای در مورد آب و هوا و تأمین مواد معدنی حیاتی» ادامه داده‌اند.

بایدن و آلبانیز همچنین اقداماتی را انجام دادند تا اطمینان حاصل شود که «همه عناصر Aukus»، از جمله طرح زیردریایی هسته‌ای و همکاری در دیگر فناوری‌های دفاعی پیشرفته، «در مسیر درست» قرار دارند.

در گزارشی که توسط موسسه سیاست استراتژیک استرالیا در روز جمعه منتشر شد، آمده است که Aukus و سایر اقدامات منجر به افزایش دامنه و پیچیدگی روابط دفاعی بین استرالیا و ایالات متحده خواهد شد.

اما به گفته سرهنگ آلن دبلیو تروپ، یکی از اعضای کالج جنگ ارتش ایالات متحده در آسپی، پرسنل نظامی ایالات متحده معمولاً حساسیت های استرالیا را برای حفظ حاکمیت خود “به طور کامل درک نمی کردند”.

او از وزارت دفاع ایالات متحده خواست تا “درک کند که حاکمیت در برخورد با سیستم دفاعی استرالیا ضروری است”.

پایان



[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید