مادر همه بحران ها. نکول بدهی ایالات متحده در سراسر جهان کمانه خواهد کرد

[ad_1]

لندن، 27 مه (سی ان ان) – اقتصاد جهانی طی سه سال تحت تاثیر دو شوک بزرگ قرار گرفته است. ممکن است یک سوم در قالب بحران بدهی ایالات متحده آسیب ببیند.

پس از همه‌گیری کووید، و اولین جنگ بزرگ در اروپا از سال 1945، شبح ناتوانی دولت آمریکا در پرداخت صورت‌حساب‌های خود اکنون بازارهای مالی را تحت تعقیب قرار داده است.

برای مقالات مشابه به کانال تلگرام ما بپیوندید تا از آخرین به روز رسانی ها مطلع شوید. – اینجا کلیک کنید

برای بسیاری، این غیرقابل تصور است، شاید به این دلیل که عواقب آن بسیار وحشتناک است. و ممکن است هرگز اتفاق نیفتد – روز جمعه نشانه هایی وجود داشت که مذاکرات در واشنگتن برای افزایش مبلغی که دولت ایالات متحده می تواند وام بگیرد، در حال افزایش است. اما اگر چنین شود، می تواند بحران مالی جهانی سال 2008 را شبیه پیاده روی در پارک کند.

دنی بلانچ فلاور، استاد اقتصاد در دانشگاه دارتموث و تعیین کننده سابق نرخ بهره در بانک انگلستان، گفت که پیامدهای ناشی از نکول «یک میلیون» بار بدتر خواهد بود. «اگر بزرگترین واحد اقتصادی جهان نتواند صورت حساب های خود را بپردازد چه اتفاقی می افتد؟ عواقب آن وحشتناک است.»

این باور که دولت آمریکا به موقع به طلبکاران خود پرداخت خواهد کرد، زیربنای عملکرد روان سیستم مالی جهانی است. این امر دلار را به ارز ذخیره جهان و اوراق بهادار خزانه داری ایالات متحده را به بستر بازارهای اوراق قرضه در سراسر جهان تبدیل می کند.

موریس ابستفلد، کارشناس ارشد غیرمقیم در موسسه اقتصاد بین‌الملل پترسون، یک اتاق فکر در واشنگتن، گفت: «اگر اعتبار تعهد خزانه‌داری به پرداخت زیر سؤال رود، می‌تواند در طیف وسیعی از بازارهای جهانی ویرانی ایجاد کند.

در جریان بن بست در سال 2011 بر سر افزایش سقف بدهی ایالات متحده، شاخص S&P 500 سهام اصلی ایالات متحده بیش از 15 درصد سقوط کرد. این شاخص حتی پس از دستیابی به توافقی که تنها چند ساعت قبل از تمام شدن بودجه دولت اتفاق افتاد، به کاهش ادامه داد.

بازارهای سهام تا حد زیادی از یک نکول احتمالی تاکنون کنار گذاشته اند، حتی با نزدیک شدن به تاریخ موسوم به X-Date در 5 ژوئن. به گفته جانت یلن وزیر خزانه داری که بعدازظهر جمعه جدول زمانی به روز شده ای را ارائه کرد، در آن زمان است که دولت که قادر به وام گرفتن بیشتر نیست، ممکن است پولش تمام شود. یلن هنوز بر این باور است که توافق به موقع حاصل خواهد شد.

او روز چهارشنبه گفت: «یکی از نگرانی‌هایی که من دارم این است که حتی در آستانه یک توافق – زمانی که یک توافق اتفاق می‌افتد – می‌تواند مشکلات قابل‌توجهی در بازار مالی ایجاد کند.

فیچ قبلاً رتبه اعتباری سه‌گانه A آمریکا را که بالاترین امتیاز آن است، به دلیل تنزل رتبه‌بندی احتمالی به دلیل حاشیه‌های سیاسی در نظر گرفته است.

این حرکت خاطرات سال 2011 را زنده کرد، زمانی که S&P رتبه ایالات متحده را از “AAA” به “AA+” کاهش داد. S&P هنوز این کار را نکرده است بیش از یک دهه بعد آن رتبه اعتباری عالی را احیا کرد.

هر کاهش رتبه، هر چند کوچک، بر قیمت تریلیون ها دلار از بدهی های دولت ایالات متحده تأثیر می گذارد و باعث افزایش هزینه های استقراض در آینده می شود. بازده اسناد خزانه داری با تاریخ کوتاه در حال حاضر افزایش یافته است و نرخ های وام مسکن ایالات متحده در میان عدم قطعیت افزایش یافته است.

از بد به بدتر

هیچ سابقه تاریخی برای نکول ایالات متحده وجود ندارد، که پیش بینی چگونگی وقوع آن را غیرممکن می کند و آماده سازی را برای نهادها دشوار می کند.

این موضوع در اظهار نظر این هفته توسط رئیس یکی از بزرگترین وام دهندگان جهان برجسته شد. دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی به جولیا چاترلی از CNN گفت که این موسسه “اتاق جنگ ویژه” برای مدیریت تهدید ندارد. او افزود: “من انتظار یک پیش فرض را ندارم.”

چنین «اتاق جنگی» در JPMorgan Chase وجود دارد. جیمی دیمون، مدیرعامل این شرکت در اوایل این ماه به بلومبرگ گفت که این بانک جلسات هفتگی برگزار می‌کند تا برای نکول احتمالی ایالات متحده آماده شود و تا 21 می انتظار دارد هر روز ملاقات کند.

برای کارستن برزسکی، رئیس جهانی تحقیقات اقتصاد کلان در بانک هلندی ING، هیچ “واکنش خودکار” به آن فاجعه وجود ندارد.

در سناریویی که برزسکی ترسیم کرد، ایالات متحده می‌تواند با ادامه پرداخت به دارندگان اوراق قرضه به قیمت سایر اقلام بودجه، مانند هزینه‌های مربوط به مزایای تامین اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی، از یک نکول فنی برای چند هفته جلوگیری کند. این همان چیزی است که مودی آنالیتیکس آن را «نقض» سقف بدهی می‌نامد. نقض به اندازه یک پیش فرض جدی نیست، که تنها در صورتی رخ می دهد که خزانه داری نتواند بدهی را به موقع پرداخت کند.

برژسکی گفت که بازارها همچنان در چنین سناریویی متلاطم خواهند شد، اما این امر باعث “مادر همه بحران ها” نخواهد شد. Obstfeld از موسسه پترسون خاطرنشان کرد، اگر یک اوراق بهادار خزانه داری به طور پیش فرض پیش برود، این امر باعث ایجاد “هراس بازار فوری” می شود.

اقتصاددانان مودی آنالیتیکس بر این باورند که حتی در صورت نقض بیش از یک هفته، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده (GDP) 0.7 درصد کاهش می یابد و 1.5 میلیون شغل از بین می رود. آنها در مقاله‌ای در این ماه، احتمال 10 درصد را برای نقض قائل شدند و اضافه کردند که به احتمال زیاد کوتاه است.

اگر بن بست سیاسی تا تابستان ادامه یابد و خزانه داری پرداخت بدهی ها را بر سایر اسکناس ها اولویت دهد، «ضربه ای به [US] اقتصاد فاجعه بار خواهد بود.» تولید ناخالص داخلی 4.6 درصد کاهش خواهد یافت و 7.8 میلیون شغل هزینه خواهد داشت. قیمت سهام سقوط می کند، 10 تریلیون دلار از ثروت خانوارها پاک می شود و هزینه های استقراض افزایش می یابد.

رکود عمیق در ایالات متحده، ناشی از نقض طولانی مدت یا نکول ایالات متحده، اقتصاد جهانی را نیز غرق خواهد کرد.

در هر یک از این سناریوها، اگر نرخ بهره بر اوراق خزانه ایالات متحده افزایش یابد – که برای قیمت گذاری محصولات و معاملات مالی بی شماری در سراسر جهان استفاده می شود – هزینه های استقراض در همه جا افزایش می یابد. وحشت مالی باعث یخ زدن بازارهای اعتباری و سقوط بازارهای سهام می شود.

سرمایه گذارانی که به طور سنتی در مواقع بحران اوراق خزانه می خرند، می توانند آنها را رها کرده و به جای آن به پول نقد روی آورند. آخرین باری که این اتفاق افتاد، زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا در مارس 2020 آشکار شد، فدرال رزرو مجبور شد اقدامات فوق‌العاده‌ای برای جلوگیری از بحران نقدینگی تمام‌عیار انجام دهد.

نرخ‌های بهره را کاهش داد، خرید اوراق قرضه چند میلیارد دلاری را آغاز کرد، تزریق‌های نقدی هنگفتی را به وام دهندگان ارائه کرد و خطوط اعتباری را برای بانک‌های مرکزی خارجی باز کرد تا دلار در سیستم مالی جهانی جریان داشته باشد.

اما اگر اعتبار دولت ایالات متحده زیر سوال رود، ممکن است همین اقدامات کوتاهی کند.

Obstfeld گفت: «در یک بحران نکول خزانه داری مشخص نیست که آیا فدرال رزرو می تواند به اندازه کافی حتی با انواع تلاش هایی که در مارس 2020 به کار گرفته بود، انجام دهد یا خیر. برای تثبیت بازار به تلاش بسیار بیشتری نیاز است و این تلاش می‌تواند تا حدودی موفقیت‌آمیز باشد یا اصلاً موفقیت‌آمیز نباشد.»

نیل کشکاری، رئیس بانک فدرال رزرو مینیاپولیس، بدبین تر است. او در این هفته به پاپی هارلو از سی ان ان گفت: فدرال رزرو «توانایی محافظت از اقتصاد ایالات متحده در برابر نزول یک نکول را ندارد». وی افزود: «یک پیش‌فرض پیامی برای سرمایه‌گذاران در سراسر جهان از کاهش اعتماد به آمریکا خواهد بود».

قدرت ویژه دلار

حتی اگر اعتماد به ایالات متحده از بین برود، آسیب به دلار می تواند محدود شود. در سال 2011، به دلیل شوک کاهش رتبه S&P، سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌های امن مانند دلار آمریکا هجوم بردند، ارز تقویت شد.

نقش برجسته ارز در اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران را با گزینه‌های کمی در بحران مواجه می‌کند – حتی زمانی که این بحران از داخل ایالات متحده نشات می‌گیرد.

بر اساس گزارش فدرال رزرو، بین سال های 1999 تا 2019، دلار 96 درصد از صورتحساب های تجاری در قاره آمریکا، 74 درصد در منطقه آسیا-اقیانوسیه و 79 درصد در بقیه نقاط جهان را به خود اختصاص داده است.

در سال 2021، 60 درصد از ذخایر ارزی افشا شده در سطح جهان را دلارهای سبز تشکیل می دادند که بخش عمده آن در قالب اوراق خزانه داری ایالات متحده نگهداری می شود. دلار همچنین ارز غالب در بانکداری بین المللی است.

«استدلال به نفع [the dollar] آیا واقعاً جای دیگری برای رفتن وجود ندارد… دقیقاً مشخص نیست که مردم به کجا می دوند.

در نهایت، همین استدلال می تواند به تقویت بازار 24 تریلیون دلاری خزانه داری ایالات متحده کمک کند، که مرتبه ای بزرگتر از هر بازار اوراق قرضه دولتی با اعتبار مشابه است.

جاش لیپسکی، مدیر ارشد مرکز ژئواکونومیکس شورای آتلانتیک، گفت: «به سادگی دارایی های مطمئن کافی برای خروج سرمایه گذاران از اوراق خزانه وجود ندارد.

اما حتی اگر دلار و خزانه‌داری‌ها به دلیل نقش بزرگشان در تجارت و امور مالی بین‌المللی از حمایتی برخوردار باشند، این بدان معنا نیست که پیامدهای نکول آمریکا شدید نخواهد بود.

لیپسکی گفت: «نکته اصلی این است که در صورت پیش‌فرض، حتی اگر خزانه‌داری آمریکا یک برد کوتاه‌مدت داشته باشد، باز هم همه – از جمله ایالات متحده – بازنده خواهند بود.»

مشترک ما شوید تلگرام کانال برای آخرین به روز رسانی از سرتاسر دنیا



[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید