اپوزیسیون پاکستان پس از دستگیری هزاران نفر شروع به شکاف می کند

[ad_1]

نوشته سعید شاه/وال استریت ژورنال

اسلام آباد، 25 مه: حامیان عمران خان، نخست وزیر سابق پاکستان گفتند که مقامات در حال برچیدن حزب مخالف او هستند، کشوری را که گرفتار بی ثباتی سیاسی شده است و بر دموکراسی شکننده آن سایه افکنده است.

پس از دستگیری وی به اتهام فساد در اوایل ماه جاری، دولت این هفته گفت که در حال بررسی ممنوعیت فعالیت حزب خان است. هزاران نفر از هواداران خان – از جمله ده ها تن از اعضای ارشد حزب – به اتهاماتی از اخلال در نظم عمومی گرفته تا قتل و تروریسم دستگیر شده اند.

حزب خان یک تهدید سیاسی برای دولت به شمار می‌رود که باید تا اکتبر و پس از پایان دوره پنج ساله پارلمان، انتخابات برگزار کند. نظرسنجی ها نشان می دهد که خان محبوب ترین سیاستمدار پاکستان است.

این کشور مجهز به سلاح هسته ای با بیش از 220 میلیون نفر، بیش از یک سال است که پس از برکناری خان از سمت نخست وزیری، درگیر ناآرامی های سیاسی و اقتصادی بوده است. دولت که در اثر بدهی سنگین و ذخایر خارجی رو به کاهش است، در آستانه نکول قرار گرفته و تلاش می کند صندوق بین المللی پول را متقاعد کند تا کمک مالی را که در زمان قدرت به تعلیق درآمده بود، از سر بگیرد.

خان سه روز پس از دستگیری در 9 مه آزاد شد و در خانه خود در شهر شرقی لاهور باقی می ماند. اما موج بازداشت‌ها شروع به تأثیرگذاری بر حزب او کرده است. پس از آزادی از زندان در این هفته، شخصیت‌های ارشد حزب گفتند که به دلیل آنچه خان «طلاق‌های اجباری» می‌خواند، ترک می‌کنند. دبیرکل حزب و دو تن از چهره های شناخته شده آن، وزرای اطلاعات سابق و حقوق بشر، از جمله این افراد بودند.

پلیس در جستجوی دیگر اعضای ارشد حزبی است که مخفی شده اند. یک روزنامه نگار برجسته که از خان حمایت می کرد از 12 مه ناپدید شده است. به گفته کانال وی، بول نیوز، سامی ابراهیم، ​​یکی دیگر از گویندگان خبری که به خاطر دیدگاه های طرفدار خان شناخته می شود، چهارشنبه ناپدید شد.

دولت نخست وزیر شهباز شریف گفت که اعضای حزب خان زمانی که به اموال نظامی در پی دستگیری وی آسیب رساندند “از خط قرمز عبور کردند” و با افراد دخیل طبق قانون برخورد می شود. این شامل محاکمه کسانی است که به تأسیسات نظامی حمله کردند در دادگاه‌های نظامی، جایی که رسیدگی برای عموم آزاد نخواهد بود.

خان، ستاره سابق کریکت، مستقیم‌تر از آن چیزی که دیگران جرأت کرده بودند، با ارتش قدرتمند پاکستان مقابله کرده بود. او فرمانده وقت ارتش را به عنوان یک خائن معرفی کرد و او را متهم کرد که با رقبای سیاسی خود برای برکناری او در آوریل 2022 همکاری می کند.

پس از دستگیری خان، دولت گفت که حامیان وی به اموال نظامی در سراسر کشور، از دروازه های ستاد ارتش در شهر شمالی راولپندی تا دفاتر سازمان جاسوسی ارتش در شهر فیصل آباد در شرق حمله کردند. خانه رسمی ژنرال ارشد در لاهور غارت و به آتش کشیده شد. بناهای یادبود سربازان کشته شده در جنگ نیز شکسته شد. حزب خان این حملات را محکوم کرده است.

ارتش پاکستان، ششمین ارتش بزرگ جهان، مستقیماً برای دوره‌های طولانی بر این کشور حکومت کرده است که آخرین دیکتاتوری آن در سال 2008 پایان یافت. -حق اما حتی زمانی که ارتش به طور رسمی در قدرت نیست، نفوذ زیادی دارد. این نفوذ اغلب توسط سیاستمداران آراسته و تلاش برای اطمینان از اینکه هیچ حزبی اکثریت پارلمان را به دست نمی‌آورد، تضمین شده است، زیرا ائتلاف‌ها راحت‌تر دستکاری می‌شوند.

تیمور جاگرا، وزیر سابق استانی از حزب خان که مخفی شده است، گفت که هدف از سرکوب شکستن حزب سیاسی او و تحت فشار قرار دادن عملکرد آن در انتخابات است.

جاگرا که از طریق یک اپلیکیشن رمزگذاری شده صحبت می‌کرد، گفت: «به نظر می‌رسد که ما به دهه 1980 بازگشته‌ایم، تقریباً انگار فرآیند دموکراتیک باید دوباره آغاز شود». اما زمانی که یک بانک رای مردمی دارید، همیشه راهی برای بازگشت به قدرت وجود دارد. من فکر می کنم که حمایت از عمران خان دست نخورده باقی می ماند.»

خواجه محمد آصف، وزیر دفاع، گفت که اکثر افراد دستگیر شده اکنون با قرار وثیقه آزاد شده اند. او گفت که بیشتر آنها در دادگاه های غیرنظامی از جمله دادگاه های ضد تروریسم محاکمه خواهند شد.

آصف گفت: «ما در شناسایی افراد بسیار محتاط هستیم تا بعداً انگشت اشاره ای به این موضوع نباشد که ما در حال تسویه حساب سیاسی هستیم. افراد بسیار کمی در دادگاه‌های نظامی محاکمه می‌شوند، تنها زمانی که شواهد کاملاً محکمی علیه آنها وجود داشته باشد.»

مقامات پنجاب و خیبر پختونخوا، دو استان از چهار استان کشور، گفتند که تا کنون 27 نفر برای محاکمه نظامی آزاد شده اند.

حنا جیلانی، رئیس کمیسیون حقوق بشر پاکستان، یک سازمان مستقل، گفت که دولت در اجرای قانون برای اعمالی مانند آتش‌سوزی موجه است، اما شبکه را بیش از حد گسترده می‌کند و استفاده از دادگاه‌های نظامی غیرقابل قبول است. .

جیلانی گفت: «نگرانی اصلی من این است که ارتشی که در گذشته نزدیک به نظر می رسید عقب نشینی کرده بود، بهانه ای برای بی طرف نبودن دیگر پیدا کرده است.

دیگر احزاب سیاسی پاکستان در گذشته درگیری هایی با ارتش داشته اند که گاه به زندان برای سیاستمداران منجر شده است. اولین نخست وزیر منتخب این کشور پس از کودتا در اواخر دهه 1970 توسط ارتش اعدام شد.

دو حزب سیاسی بزرگ دیگر کشور در سال 2006 پیمانی بستند که از ارتش علیه یکدیگر استفاده نکنند. خان از پیوستن به چنین ترتیبی امتناع کرد.

ارتش گفت که در گذشته در سیاست مداخله کرده است اما اکنون از نظر سیاسی بی طرف است.

از زمان برکناری خان، ده‌ها پرونده جنایی علیه وی ثبت شده است که از فساد و توهین به مقدسات گرفته تا قتل را شامل می‌شود. او هر گونه تخلف را رد می کند و می گوید این اتهامات با انگیزه سیاسی هستند. هر گونه محکومیت او را از نخست وزیری مجدد باز می دارد. او در یک اقدام ترور مورد اصابت گلوله از ناحیه پا قرار گرفت. اما شتاب سیاسی او تا تظاهرات خشونت آمیز این ماه شکسته نشده بود.

خان پیشنهادات مبنی بر اینکه به تبعید خواهد رفت را رد کرده است. او خواستار مذاکره با نیروهای مسلح شده است.

خان در این هفته در یک پیام ویدئویی خطاب به هواداران گفت: «شما نمی توانید یک ایدئولوژی را از طریق سرکوب بکشید. اما در حالی که عمران خان را بیرون می کنند، کشور ما را ویران می کنند.

ناآرامی های سیاسی یک شریک اقتصادی نزدیک چین را بی ثبات کرده است. پکن، بزرگ‌ترین وام‌دهنده خارجی اسلام‌آباد، زمانی که وزیر امور خارجه چین، «کین گانگ» در سفر به پایتخت پاکستان در اوایل ماه جاری خواستار پایان دادن به درگیری‌های سیاسی شد، دست به اقدامی غیرعادی زد و در مورد امور داخلی کشور دیگری اظهارنظر کرد. او گفت: “ما صمیمانه امیدواریم که نیروهای سیاسی در پاکستان اجماع ایجاد کنند و ثبات را حفظ کنند.”

خان که زمانی ایالات متحده را به داشتن توطئه برای برکناری خود متهم کرده بود، از واشنگتن درخواست کمک کرده و در هفته های اخیر با اعضای کنگره تماس گرفته است. او از ایالات متحده خواسته است که در برابر آنچه به گفته او نقض حقوق بشر در پاکستان است، بایستد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «سیاست پاکستان موضوعی است که به مردم پاکستان مربوط می شود.

https://www.wsj.com/articles/pakistans-opposition-begins-to-crack-after-thousands-arrested-82e959d6?st=u1ygmkeafffebl9&reflink=desktopwebshare_permalink

پایان



[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید